Ona je pratilac čoveka u njegovom svakodnevnom životu i to od rođenja do groba, izražava duhovni život određenih zajednica od najranijih dana. Bila je i ostala sastavni deo običaja i rituala, pevanja i igranja, u čemu je sadržan i taj sinkretički oblik. Siromaštvo u tematici i jeziku i stihu. Manje je neposredna i subjektivna u odnosu na umetničku lirsku poeziju. Mnogo je nasleđenih obrazaca pevanja u njoj (stih, slika, pesnički izraz). Uticala je na nastanak i razvoj umetničke poezije. Iskazuje jedan naivistički pogled sveta.
EPSKE PESME
Kod nastanka i trajanje epske pesme uloge igraju pevači stvaraoci i pevači rasprostranjivači. Pevači stvaraoci poznati su i u drugim književnostima: kod Grka su se zvali AEDI, kod Francuza TRUVERI, a kod nas GUSLARI. Oni koji su igrali, prenosili pesmu kod Grka su se zvali RAPSORDI, kod Francuza ŽONGLERI, a kod nas u poznije doba bili su to SLEPCI.
BITNA SVOJSTVA EPSKIH PESAMA
Nastajale su u ratničkim i herojskim vremenima kada se javljala potreba da se sačuva sećanje na velike junake i događaje, važne za prošlost i istoriju jednog naroda. Ta namera epskih pesama izražena je i u nekim našim ostvarenjima u poslednjim stihovima: "Da se priča i pripovjeda dok je sunca i meseca".
Junaci su herosjke ličnosti, stravične i neustaršive, spremne da se žrtvuju za ideale koji su opšti (zajednički): domovina, sloboda, dostojanstvo, kroz odbranu časti. Epski junaci su nosioci najboljih svojstava jednoga naroda.
Oni su idealizovani i često dati u hiperbolama.
Funkcija epskih pesama nije samo da čuva sećanje na slavne događaje i junake, nego i da budi samosvest čoveka o njegovoj pripadnosti i da ga podstiče na nove brobe protiv nasilja i nesloboda.
Epske pesme posebno mesto imaju i imale su u dramatičnim vremenima, kada se javljaju kao nosioci i čuvari svetlih tradicija, kada su budile snagu i vraćale optimizam u bolji život.
PODELA EPSKIH PESAMA
Po dužini stiha dele se na:
1. pesme kratkog stiha i
2. pesme dugog stiha.
OPIS DEVOJAČKE LEPOTE
-duge trepavice
-crne oči
-rumene jagodice
-belo lice
Postupnost od manjeg ka većem detalju (gradacija).
Portretnih deskripcija - stereotipnost (ustaljeni obrazac slikanja devojačke lepote).
DRUGE OSOBINE DEVOJKE (UNUTRAŠNJE OSOBINE)
-lepa
-skromna (smerna)
-mudra
-patrijarhalna
PODELA EPSKIH PESAMA
1. pesma kratkog stiha - ispevane su u desetercu, a pauza ili cezura je posle četvrtog sloga, drukčije se označavaju kao deseteračke ili guslarske
Pesme kratkog stiha dele se na neistorijske i istorijske.
Istorijske ili junačke pesme dele se na tematske krugove ili cikluse.
Tematski krug ili ciklus čini skup pesama sa istom tematikom ili glavnim junakom. Takvih ciklusa ima više: pretkosovski, kosovski i pokosovski, ciklus pesama o Kraljeviću Marku, hajdučki i uskočki i ciklus pesama o oslobođenju Srbije i Crne Gore od Turaka.
Postojanje ciklusa epskih pesama u našoj književnosti, posebno onom o kosovskom boju, upućuje na pretposatvku da se težilo stvaranju nacionalnih epova, ali da to nije realizovano jer su za njihov nastanak potrebna velika razdoblja.
Vuk je izveo i svoju podelu epskih pesama. Podelio ih je na pesme starih vremena, pesme srednjih i novih vremena.
2. pesme dugog stiha se nazivaju bugaršticama. Naziv potiče od starog glagola bugariti - to znači jadikovati, tužno pevati.
One imaju stih od 15 i 16 slogova, a pauza je posle petog ili šestog sloga. Od junačkih pesama razlikuju se po tome što u njima ima više osećanja i imaju pripev koji se učestalo javlja posle jednog ili drugog stiha.
MILOŠ OBILIĆ
-junaštvo
-častoljublje
-slobodoljublje
-velikodušnost - moć praštanja
-samopožrtvovanje
MARKO KRALJEVIĆ PIJE UZ RAMAZAN VINO
Marko Kraljević u nardonim pesmama
-služi turskom caru, a seče turske glave
-megdandžija kakvog na daleko nema
-snaga Markova i moć oružja - sve je dato u hiperboli, zbog čega sve deluje pomalo nadljudski i natprirodno
-neprijatelj je nasilnika i zaštitnik sirotinje
-oslobađa roblje i štiti pravdu - sudija koji je stizao svuda i presuđivao brzo
-snažan ali i uman i lukav
-prek je i plahe naravi, brzo plane i nepredvidivo postupa
-poznat kao pijanica i kavgadžija, kao čovek od stihije, ali i kao onaj koji zna da se odrekne pijanstva i da strpljivo postupa kad to zatreba
-osećajući nadmoćnost nad neprijateljem, često se poigrava sa njim i podsmeva mu se
-za njega ne postoje okovi i prepreke, on je onaj koji sve lomi i svime ovladava
-pored drugih mana kao što su: piće, kavga, plahovitost, on ima i tu manu da voli blago (dukate)
-njegovoj ogromnoj snazi primereno je i oružje (sablja, buzdovan)
DIOBA JAKŠIĆA
ROPSTVO JANKOVIĆ STOJANA
-retardacija
-anafora
-epifora
Нема коментара:
Постави коментар