Nadrealno - nesvesno, podsvesno. Avangardni pravac, 20 godina ovog veka (XX), negacija svesnog. Ustaju protiv realnog, objektivnog, racionalnog, svesnog, jasnog, potpunog. Govorili su da je u ljudskom biću crni kontinent koji treba da se istaržuje, opisuje. Svest je vrh ledenog brega, dimenzije mu se ne mogu sagledati, one su pod vodom. Dolazi ne može da se kontroliše. Nosimo likove, slike iz detinjstva koji se javljaju u snovima. Samo nadolazi a u vezi je sa našim iskustvom. Traume, talog na dnu dolazi, ipslivava, plavi subjekat. Svesno postaje racionalno. Javlajju se motivi ubistva iz podsvesnog. Pojavili se mutni sadržaji, maglovita stanja. Razum treba potisnuti. Uticao Frojd. Postoji ja i nad ja - koje ne može da se kanališe. Oni su za rušenje redosleda i hronologije u tekstu. Nije važno šta osećamo. Psihički automatizam pisanja. Nadrealistički tekst ne trpi tačku, zarez to je brana za oticaje duhovnog fluida. Sve se sliva u jednu stihiju. Ne biraju reč.
Avangardni pravac koji se prvo javlja u Francuskoj. Nastao iz dadaizma a prvi nagoveštaji su u delima pisaca strave i užasa, kao što su Markiz de Sad i Latreamon. Duhovni otac nadrealizma je Andre Breton. Objavio je 1921 članak "Magnetska polja" u kome je već nagovestio stvaranje nadrealističke škole. Breton je izdao 3 nadrealistička manifesta: 1924, 1929/30 i treći manifest 1942 u Americi. Predstavnici francuskog nadrealizma su: Andre Breton, Pol Elijar, Luj Aragon, Pablo Pikaso, Salvador Dali, Žorž Brak. Osnovne odlike:
1. trpi jak uticaj Fjordove teorije o nesvesnom i njegovom primarnom značaju u odnosu na svesno
2. podsvest je osnov života, "crni kontinent" koji se logički ne može objasniti i koji treba stalno ispitivati
3. u tekstovima dolazi do odsustva logike, razuma i redosleda u pisanju, ukida se granica između svesnog i nesvesnog, spoljašnjeg i unutrašnjeg i uspostavlja se tzv. psihički automatizam ili automatizam pisanja. Sve postaje u znaku asocijacija i snova, i sve se to niže nesputano i slobodno da naliči na halucinantno stanje. Tome uveliko doprinosi i odsustvo interpunkcije.
Posle francuskog najjači je bio srpski ili beogradski nadrealizam. Prva nadrealistička usmerenja nagoveštena su u časopisu "Svedočanstva" (1924-1925). Nadrealistički časopis bio je "Nemoguće" (1930). Nakon njegove pojave javlja se manifest srpskog nadrealizma i "Nacrt za jednu fenomenologiju iracionalnog" (Koča Popović i Marko Ristić).
Srpski nadrealizam pored umetničke imao je i društvenu funkciju, bio je bliži životu i njegovim htenjima. On se brzo oslobdoio zatvorenosti i besmisla i nadahnut revolucionarnim poletom stavio u službu progresivnog i ljudskog.
Predstavnici: Oskar Davičo, Marko Ristić, Dušan Matić, Milan Dedinac, Đorđe Kostić, Aleksandar Vučo.
Socijalna, proleterska književnost
Uprošćavanje umetnosti i stavljanje umetnosti i književnsoti u funkciju života, propagiranje novog doba. Imali humano polazište. Išlo se u uprošćavanje što je ubijalo estetiku. Dela idejno oblikovana, propagandna dela. Funkcija bunta, nezadovoljstva, okrivljavanje bogatih. Krleža pisao polemike i zamera im da ubijaju lepotu i formu dela. Išlo se na prikazivanje stvarnosti pod uticajem ruske literature (Maksim Gorki). O izgradnji pruga, puteva, krčenju šuma.
Нема коментара:
Постави коментар